PALVELUT LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEEN

Lean coaching


Käydään läpi Lean:n perusteet. MItä Lean tarkoittaa meillä? Kokonaiskuvan ja yhteisen ymmärryksen löytyminen, sovittaa se tukemaan teidän kehitystarpeita.

Käydään läpi muutamia Lean:ssä käytettäviä työkaluja ja kuinka tehokas jalkauttaminen tuotantoon tehdään

5S, siisteys ja järjestys


Varmasti yksi eniten käytetty Lean:n työkalu luomaan siisteyttä, järjestystä ja viihtyvyyttä työpaikoille. Turvallisuus tulee tässä työkalussa vahvasti mukana

Tarkoitus on parantaa työn tuottavuutta ja vaikutus perustuu työpaikkojen organisointiin, työmenetelmien standardisointiin sekä ei-arvoa tuottavan toiminnan ja hukan minimointiin. 

TPM - Käyttäjä- ja erikoiskunnossapito + uushankita

Hyvä kunnossapito takaa tuotannon jatkuvuuden

Käyttäjäkunnossapito pitää sisällään pieniä huoltoja ja tarkastuksia, samoin havaintojen kirjaamista tuotannosta kunnossapidolle.

Erikoiskunnossapidon roolin muuttuminen ennakoivaan kunnossapitoon ja käynnissäpidon kehittämiseen.

Uushankinnassa pyritään ottamaan huomioon laitteiston kustannus koko  elinkaaren ajalta  

Tiedolla johtaminen / Päivittäisjohtaminen

Tiedolla johtaminen auttaa meitä kaikkia ymmärtämään toimiamme paremmin. Päätökset olisi perustuttava dataan, oikeaan paikkaan ja oikeanlaisena. Vai miltä kuulostaisi jos meille vain sanotaan, että tänä vuonna tehdään 365kpl tuotteita? Tulokset kerrotaan sitten ensi tammikuussa..?! Milloin työnjohto tai työntekijät tietävät tekivätkö he hyvän työn tänä päivänä töissä?

Lean-päivittäisjohtamiseen siirtymisellä on siis vaikutusta koko organisaatioon, johdosta käyttäjiin ja kunnossapidosta myyntiin. Kaikki nämä vaikuttaa suoraan meidän reakointi nopeuteen ja myös myynnin olisi hyvä tietää jos tuonnannossa on tapahtunut jotain ennalta arvaamatonta. Unohtamatta tuotannon suunnittelua, jolle tämä työkalu on erityisen tärkeä.

Systemaatinen ongelman ratkaisu

Samojen ongelmien kanssa toimitaan uudelleen ja uudelleen. Näitä ongelmia väistellään ja niistä puhutaan vältellään. Puhutaan jo ominaisuuksista. Yksi syy tälle on, että näille ongelman aiheuttajille ei ole löydetty sitä juurisyytä! On vain korjattu vikoja, vaihdettu osia jne, mutta ongelmat palaavat.

Ongelmia on kaikialla, kun emme ummista silmiä. Osa niistä voi olla positiivia ja onkin, mutta me ei nähdä näitä samalla tavalla kuin niitä negatiivisiä. 

Yleensä ongelmat nousevat viimeistään esiin, kun asiakas reklamoi, tällöin myös kustannus on tuotannolle isoin. Missä vaiheessa meidän tuotantoa tämä virhe pääsi syntymään? Milloin tämä tapahtui ja kuka sen teki? Tiedettiinkö jo lähettäessä, että tästä saattaa tulla asiakkaalta reklamaatio? 

Yhtä kaikille, mistä virhe tulee ja kuka sen huomaa, mutta juurisyiden poistaminen tuotantovaiheessa on halvin tapa säästää ja tehdä parannus laadussa.

Ongelma voi myös olla tuotannollinen haaste esim. kuinka saada tuotanto kustannusta alaspäin? Tällöin lähtökohta on että mietitään mitä ja miten me asioita tehdään

Työkaluina näihin käytetään; PDCA (Plan, Do, Check, Act) tai DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve, Control)   

Myös muut: 5Xmiksi, A3, Ishikawa     

  



Räätälöidyt ratkaisut

Kaikki koulutukset ovat rääätälöitävissä teidän tarpeen mukaan. Otä rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää koulutuspaketeistä!  

Alla vielä lyhyesti räätälöitävänä olevat aiheet 

  • Mitä Lean on? Mitä Jatkuva Parantaminen on?
  • 5S koulutus
  • VSM - Arvovirta- analyysi
  • Systemaattinen ongelmanratkaisu
  • TPM- Käyttäjäkunnossapito
  • TPM- Erikoiskunnossapito
  • Uushankinta
  • SMED- tuotevaihtoaikojen optimointi
  • Kompetenssien kehittäminen
  • Päivittäisjohtaminen
  • Tiedolla johtaminen
  • Kehitystiimitoiminta
  • OEE, tehokkuuden mittaaminen
  • HSE- turvallisuus tuotannossa
  • Turvallisuuden MindSet
  • Laadun kehitys ja asiakas reklamaatiot

Uusien työntekijöiden perehdytys oman aihe- alueen mukaan (yllä oleva lista)

Selkeät visuaaliset tuotantoympäristöt

— Visualisointi päätöksenteon tukena —

Kehittäminen vaatii aina toimia. Tehdään jotain toisin, niin jokin muuttuu tai pitäisi muuttua. Kun sinulla on selkeät mittarit, niin on hyvä tuoda ne esille, näkyvästi. Visualisointi helpottaa asian ymmärtämistä ja antaa tukea kehityksille

WolFlex 

+358 50 351 9993

info@wolflex.fi